{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.054 visninger | Oprettet:

Kan min MC ikke tåle varme? {{forumTopicSubject}}

Vi skulle tilbringe et par dage i gode venners sommerhus.

Vi besluttede at køre til Holbæk i går, hvor der var åbent hus hos en MC pusher, for derefter at køre i samlet flok til sommerland Sjælland.
Vi kørte på et lille stykke motorvej, hvor der var vejarbejde. Med det resultat at vi kørte-stoppede-kørte-stoppede i omkring 45 min og min VL´er blev naturligvis varm at sidde på.

Pludselig blev min kobling fuldstændig slatten og jeg kunne ikke få den i gear. Jeg trak ind i krybesporet, slukkede maskinen.
Koblingen fortsatte med at være slatten, så vi beslutede at trille de sidste 500 meter så var motorvejen slut, og vi kunne køre af.

Men nu kunne jeg ikke starte. (dødmandsknappen var tjekket, og der var masser af benzin på)

Starteren rullede fint rundt som den plejer, men ville ikke tænde. Jeg blev med vilje ikke ved, da jeg ikke ville dræne den for strøm. Vi besluttede at vente lidt, og ½ time gik, og jeg prøvede igen. Starteren rullede fint rundt igen, men ville ville stadig ikke tænde.

Turen var slut og jeg ringede til Falck og de kom efter 2 varme timer (på grund at trafikken)
Jeg fik den hjem, og rullede den ind i haven. Her sagde den flinke Falckmand, at vi nu hvor den var blevet kølet ned kunne prøve at sætte strøm på den. Som sagt som gjort, og den startede med det samme, og kørte perfekt som den plejer.
Jeg har efter råd fra en kammerat besluttet at skifte diverse væsker, så de er friske.

Så til mine spørgsmål:

1.Har koblingen og at den pludselig ikke vil starte, noget med hinanden at gøre?

2. Kan min MC ikke tåle varme og kø kørsel?

3. Kan jeg gøre noget for at forebygge dette sker igen, og kunne jeg have gjort noget anderledes?

Håber på nogle kloge brugbare svar smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan min MC ikke tåle varme?
  • #2   19. maj 2013 Den er oliekølet..


  • #4   19. maj 2013 Og her holdt/lå vi

    profilbillede
  • #8   19. maj 2013 Øv. Jeg så godt at du kørte ind til siden. Men det var godt nok også varmt i den kø. Der var flere der overvejede at holde ind til siden pga. alt for varme mc'er. Godt at den køre igen, men surt at slutte en tur på den måde.

    Kan den evt. have en form for termosikring monteret? Koblingen kan umuligt ha noget med start problemer at gøre.


  • #9   19. maj 2013 Deltog i Århus mc parade for et par år siden på HDen..... Troede den ville smelte, kobling og gear blev underligt, men havde ingen problem med at starte..

  • #10   19. maj 2013 er der hydraulisk kobling på sådan en knallert ?

  • #12   19. maj 2013 det kan ikke nødvendigvis ses om slavecylinderen er tæt, Det kan være de gummi tætninger inde i cylinderen der ikke slutter tæt, og derved presses væsken uden om stemplet i stedet for. Har oplevet nøjagtig det samme i en bil......derfekt koblingsslave cylinder

  • #13   19. maj 2013 Det værste er at jeg 10 min før overvejede at holde ind til siden. Men vi var på motorvejen, så jeg tænkte at det nok ikke var en god idé.

    Næste gang følger jeg min første indskydelse.


  • #15   19. maj 2013 Tril med 40 i nødsporet et par km. Det holder temp nede.

  • #16   19. maj 2013 Havde en Virago 1100 for år tilbage, med nøjagtig samme problem. 'Store luftkølede
    v 2 motorer duer ikke til langsom kø kørsel. Kørte med til Bakkeåbning et par gange
    sikke noget shit, start stop osv. Som Brian rigtig siger ned med temp. og op i r.... med færdselsloven. Håber VL er "okay" igen


  • #17   19. maj 2013 Den fik en ½ times hvil, men det hjalp ikke.

    Men hvorfor hjalp det da vi satte strøm til batteriet. Jeg havde IKKE tappet batteriet, ved at prøve.


  • #18   19. maj 2013 den havde jo kølet meget ned bag på den falck bil...

    mvh


  • #20   19. maj 2013 Jeg tror den er ok

    Jeg daffer i byen i morgen og køber motorolie, og skifter den i første omgang.


  • #22   19. maj 2013 Min vandkølede hayabusa gjorde det samme på Øresundsbroen, pææænt træls !! Måtte trille med motor slukket ned af broen imellem rækkerne og da jeg nåede politiet og falck var den kølet nok til at ville starte, det var så min ekspansionsbeholder til kølervæsken der var stoppet i bunden så vandet ikke kunne cirkulere smiley

  • #23   19. maj 2013 Dan R må da have haft lagt mærke til om motoren blev trukket rundt som normalt.

  • #24   19. maj 2013 Henrik: Der er et drev, der skal trække starteren rundt. Derfor går der lige et par sekunder inden man normalt kan starte en VL. Der var ingen problemer den klikkede som den normalt gør.

    Thomas: Starter motoren reagerede som den plejer. Den blev trukken rundt, men ville ikke starte.


  • #26   19. maj 2013 Jeg tror, at da du er holdt ind, ophober varmen sig for alvor og da dine karburartorer sidder 'inde' i v-et bliver de meget varme. Benzinen i dine svømmerhuse vil herved udvide sig og stige i standen. Da du prøver at starte motoren, suger den således for meget benzin ind og drukner. Måske står svømmerstanden ( vædske-højden ) for højt i dine karburartorer - adskil og tjek. En mc motor kan føles meget varm i sådan en situation, men hvordan mon den samme motor så har det i Arizona eller Spanien - jeg er sikker på, at der kører den fortsat videre, så ro på.
    Din koblingsslavecylinder skal have et rep kit ( nye gummipakninger ) det er alm. sliddele.
    Held og lykke


  • #27   20. maj 2013 Korrekt Poul men de fleste mcer kører på anden type olie i lande med høj varme, så helt det samme er det ikke smiley olie mister jo noget af smøreevnen når den bliver varmere end den er lavet til smiley

  • #28   20. maj 2013 skift dine tændrør,så køre den sikkert igen,den slags kørsel ÆDER tændrør og hvis de så ikke var 110 % ok i forvejen(sikkert siddet derfra ny)

  • #30   20. maj 2013 Min teori efter i dag, er at batteriet ikke er godt nok mere.

    Den startede i morges første gang. Dejligt tænkte jeg, så er det nok ikke så galt enda. Jeg slukkede den igen, og startede kantklipperen (som startede første gang) senere da jeg ville trille en tur, gjorde den nøjagtigt det samme igen. Rullede rundt, men ville ikke starte.
    På med tændkablerne, og vupti så startede den, og kørte perfekt.

    Nu har en god ven (Hej Kim) lidt liggende på lager, og han kunne fremtrylle et helt nyt batteri, som nu er sat i laderen og det bliver monteret en af dagene.
    Så håber jeg det bliver godt.

    Jeg skifter olie, oliefilter, komlingsvæske så snart jeg får tid (bliver nok ikke før onsdag)

    Modtager gerne flere teorier hvis andre har noget at byde ind med smiley


  • #31   21. maj 2013 det er fanme sjovt det her,i jan-febuar mdr snakker alle om at deres mc ikke kan "tåle" salt og kulde,nu er det sgu varmen det er galt med,hvad skal man tro ? ;-))))))


  • #32   21. maj 2013 At min mc ikke kunne starte i weekenden, handler ikke om tro men om fakta smiley






























  • #33   23. maj 2013 Nu når vi snakker om at en MC ikke tåler varme så havde jeg også en øv oplevelse forleden dag.
    Vi kom til at holde i kø på motorvejen pgr. et uheld nogle km. længere fremme, vi kørte 10-15 meter og stop, sådan skred frem i ca. 40-45 min. på et tidspunkt ser jeg at min kammerats måler viser 125 grader (digital) min egen står nålen præsis i midten, lige pludselig går min motor i stå, jeg prøver at starte den med det samme men der er intet strøm på starteren, (2 mdr gammel batteri)
    vi får den ind til siden og lader dem køle lidt ned, en meget flink mand stopper og hjælper os med at skubbe min mc igang og den starter med det samme, da vi har kørt (fra motorvejen og på lande vej) ca. 10-15 km prøver jeg at slukke motoren og starte igen, den sprang i gang som den plejer, og ingen problemer efterfølgende.

    Næste gang lanesplitter jeg.


  • #35   23. maj 2013 Nu er cyklen kørt til forhandleren, som vul kigge på den.

    Jeg forstår bare ikke at i dette kolde klima, godt vejr eller ej så bude min mc da kunne tåle kø kørsel uden at brække sig. Måske er det en vintercykel jeg har købt.


  • #36   30. maj 2013 Jeg har faltisk ikke set denne tråd før. MC-en er lige leveret fra en forhandler. Han har garanteret ikke skiftet koblingsvæsken på den. Når denne står vil den med tiden opsuge vand fra omgivelserne, og det vil koge til damp. Damp er i modsætning til koblingsvæske komprimerbar, og så bliver koblingen slatten.

    Det næste er, at motoren er delvist varmesat. Når man så efter en vis tid forsøger sig igen, kan starteren ikke snurre den hurtigt nok rundt til at danne en god gnist - og så starter den ikke. Efter et antal forsøg kniber det med strøm, og når så maskinen er blevet kold, så er der ikke juice nok på batteriet..........

    Det her er at forvente. Bliver dyret godt varmt, så hold den gående men i roligt tempo. Skaf et olitermometer - holder olien sig under 110 grader kan du roligt køre. Kommer den over 120, så stop - og vent - rigtigt længe, inden du forsøger dig igen


  • #37   30. maj 2013 Status efter værkstedsbesøg:

    1. Skiftede koblingsvæsken.
    2. Smurte "manchetterne" på gaffelbenene. De pev på ujævn vej (ikke sikker på om det hedde manchetter)
    3. Tjekkede ensretter, ingen fejl.
    4. Skiftede minus ledningen til batteri. Den var næsten slidt igennem.
    5. Målte batteri igennem, var fint.
    6. Skilte forbremsen, rensede og smurte dem.
    7. Spændte udstødningen oppe ved manifold, den var utæt så den tog luft ind.

    Jeg fik ingen forklaring på hvorfor den ikke ville starte. De prøved at få det ind over den slidte minus ledning. Men den købte jeg ikke, idet der var masser af strøm til at starteren og motoren rullede rundt.
    Det troede de ikke den havde gjort, og sagde så at det nok ikke var den lednings skyld. Fair nok, der havde vi misforstået hinanden.

    Jeg har bedt om en forklaring, hvorfor den ikke ville starte og deres mekanikker vil ringe til mig i morgen.
    Knud din teori syntes jeg virker rigtig smiley
    Jeg tror tror de syntes jeg er en "pain in the ass", men jeg vil ikke nøjes med en sludder for en sladder, og vil vide om der er noget i fremtiden jeg kan gøre for at forebygge dette.

    Dog er jeg tilfreds med de andre ting de har lavet, og det virker som om den kører bedre.
    Alt i alt en god service fra forhandlerens side smiley

    Nu skal jeg have skiftet olie + oliefilter, samt batteri. Og det som Knud nævner med et olitermometer lyder som en god ide. Hvor og hvordan monteres det?


  • #38   31. maj 2013 Det fortæller jeg dig lige næste gangvi ses, men Loius har nogn udmærkede billige nogen, som du bare sætter i i stedet for en olieprop.

  • #39   31. maj 2013 De er i øvrigt rart at se en kommentar af denne type om Køge MC. Den viser at man jo altid er to om at handle, og husker man bare det, som er de hverken værre eller bedre end nogen andre

  • #40   2. jun 2013 Jeg er godt tilfreds med Køge smiley

    Og jeg giver dig ret Knud, der skal to til tango. Og opfører man sig ordentlig som kunde, ved en klagesag er jeg sikker på de fleste forhandlere er villige til at yde det rette service.


Kommentér på:
Kan min MC ikke tåle varme?

Annonce